أثر الذكاء التسويقي على تدعيم عملية الابتكار: دراسة مقارنة بين مؤسسات الأعمال الخدمية لدى الأردن والسعودية

المؤلفون

  • إياد النسور

DOI:

https://doi.org/10.36394/jhss/17/2B/9

الكلمات المفتاحية:

الذكاء التسويقي، الابتكار التسويقي، قطاع الخدمات، الأردن،، السعودية

الملخص

هدفت الدراسة إلى تحديد أثر تطبيق مفهوم الذكاء التسويقي على تعزيز الابتكار التسويقي في مؤسسات الأعمال الخدمية لدى الأردن والسعودية، وكذلك تحديد الفروق الإحصائية في مدى استخدام تلك المفاهيم في قطاع الخدمات لدى دولتي المقارنة.  ولتحقيق أهداف الدراسة، تم تنفيذ دراسة استطلاعية بلغ حجمها 15% من مجمل مجتمع الدراسة، وتكون هذا المجتمع من الشركات الكبرى العاملة في قطاع الخدمات لدى دولتي المقارنة وتكوَّن من: البنوك التجارية المحلية، وشركات الاتصالات والتأمين، والمستشفيات الخاصة. وقد تم استخدام أسلوب الحصر (المسح) الشامل لجميع عناصر مجتمع الدراسة في مدينتي عمان والرياض. تتمثل وحدة التحليل في المدراء (أو من ينوب عنهم) العاملين في دوائر التسويق، المبيعات، خدمة العملاء، والبحث والتطوير.  

وجدت الدراسة أن الذكاء التسويقي والابتكار يتم تطبيقهما بمستويات مرتفعة ومتوسطة في الأردن على الترتيب، بينما يُطَبَّق كلا المفهومين بمستوى مرتفع في السعودية. كما وجد أن هناك أثرًا إيجابيًّا لتطبيق مفهوم الذكاء التسويقي على الابتكار في مؤسسات الأعمال الخدمية المقارنة في الأردن والسعودية. وبينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستويات تطبيق الذكاء التسويقي أو الابتكار في قطاع الخدمات لدى دولتي المقارنة. وبالأخير وُجِدَ أن هناك أثرًا لتطبيق جميع عناصر الذكاء التسويقي على الابتكار في مؤسسات الأعمال الخدمية لدى الأردن والسعودية. 

المراجع

أ. المراجع العربية:

• البنك المركزي الأردني، بيانات إحصائية منشورة، 2016.

• الاتحاد الأردني لشركات التأمين، بيانات منشورة، 2016.

• الدليل الطبي الأردني، بيانات منشورة، 2016.

• غرفة صناعة عمان، بيانات إحصائية منشورة، الأردن، 2016.

• مؤسسة النقد العربي السعودي، بيانات منشورة، 2015.

• المنظمة العالمية للملكية الفكرية، بيانات منشورة، 2015، www.WIPO.Int.

• هيئة تنظيم قطاع الاتصالات، بيانات إحصائية منشورة لعام 2016، الأردن.

• هيئة الاتصالات وتقنية المعلومات، بيانات منشورة لعام 2016، السعودية.

• وزارة الصحة، بيانات منشورة لعام 2016، الأردن.

• وزارة الصحة والرعاية الصحية، بيانات منشورة لعام 2016، السعودية.

الترجمة الحرفية (الصوتية) للمراجع العربية

Transliteration

Maraj'e Aldirasah:

A. Almaraj'e Al'arabiah:

• Albank almarkazy al'urduniy, bayaanaat 'ihsaiyah manshourah, 2016.

• Alittihad Al'urduniy lisharikaat alt'ameen, bayaanaat manshourah , 2016.

• Aldaleel altibbiy Al'urduniy, bayaanaat manshourah, 2016.

• Ghurfat sina'at Amman, bayaanaat 'ihsa'iyah manshourah, Al'urdun, 2016.

• Mu'assasat alnaqd al'araby alsa'oudy, bayaanaat manshourah, 2015.

• Almunaththamah al'aalamiah lilmilkiah alfikriah, bayaanaat manshourah, 2015, www.WIPO.Int.

• Hay'at tantheem qita'e alittisalat, bayaanaat 'ihsa'iyah manshourah li'am 2016, Al'urdun.

• Hayaat alittisalaat wa tiqniat alm'aloumat, albayaanaat almanshourah li'am 2016, Almamlakah Al'arabiah alsa'oudiah.

• wizarat alsihhah, bayaanaat manshourah lieam 2016, Al'urdun.

• wizarat alsihhat wa alri'aayah alsihhiyah, albayaanaat almanshourah li'am 2016, Almamlakah Al'arabiah alsa'oudiah.

B. Almaraj'e Al'ajnabiah:

• Ahmed. R., Ahmad. N., Khoso. I., Arif, K., and Palwishah, R. (2014). Competitive Intelligence and Marketing Effectiveness of Organizations: An Investigation from Pakistan , Middle-East Journal of Scientific Research, 22 (10).

• Allameh. S., Ansari. A., Kianpour. K., and Nazari. Z. (2014). Study the Effect of Competitive Intelligence Components on Creating Innovation, International Journal of Management Academy,2(1).

• Attaway,C.(1998) .A review of issues related to gathering and assessing competitive intelligence, American Business Review,16(1).

• Ayub.A , Raisani .I , Iftekhar.H&Mushtaq.A (2014). Role of Marketing Intelligence by Strategic Function in Organizational Performance: Evidence from Pakistan, ACTA UNIVERSITATIS DANUBIUS,10(6).

• Baker, W., and Sinkula, J. (1999). The synergistic effect of market orientation and learning orientation on organisational performance. Journal of Academy of Marketing Science 27(4).

https://doi.org/10.1177/0092070399274002

• Becker, M. and Lillemark, M. (2006).Marketing/R&D integration in the pharmaceutical industry. Research Policy 35.

https://doi.org/10.1016/j.respol.2005.09.005

• Bernhardt, D. (1993). Perfectly Legal Competitor Intelligence. How to Get It, Use It, and Profit It from It, Pitman Publishing, London.

• Bose, R. (2008).Competitive intelligence process and tools for intelligence analysis. Industrial Management & Data Systems.

https://doi.org/10.1108/02635570810868362

• Caudron, S. (1994). I spy, you spy. Industry Week.

• Chen, Y., Lin, M., and Chang, C. (2009). The positive effects of relationship learning and absorptive capacity on innovation performance and competitive advantage in industrial markets. Industrial Marketing Management.

https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2008.12.003

• Choo, C.(2003). An information management for the intelligent organization: the art of scanning the environment: the art of scanning the environment. Medfort, New Jersey: Information Today.

• Colakoglu, T.(2011). The problematic of competitive intelligence: How to evaluate and develop competitive intelligence, Procedia Social and Behavioral Sciences, 24.

https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.09.075

• Filippetti, A. (2011).Innovation modes and design as a source of innovation : a firm-level analysis. European Journal of Innovation Management 14(1).

https://doi.org/10.1108/14601061111104670

• Fleisher, C. (2001). An introduction to the management and practices of competitive intelligence (CI), in Fleisher,C.G. and Blenkhorn, D.L. (Eds), Managing Frontiers in Competitive Intelligence, Quorum Books, Westport, CT..

• Fleisher, C.S. and Bensoussan, B. (2002), "Strategic and Competitive Analysis: Methods and techniques for analyzing business competition", Prentice Hall.

• Fleisher.C (2008). OSINT: Its Implications for Business/CompetitiveIntelligence Analysis and Analysts, INTELIGENCIA Y SEGURIDAD, 4 .

• García, A., Barrera , R., and Ramos, A. (2013). The importance of market intelligence in spanish firms' exporting activity. Esic Market Economics and Business Journal, 44(3).

https://doi.org/10.7200/esicm.146.0443.1

• Global Competitiveness Report ,2018.

• Huster, M. (2005). Marketing intelligence: a first mover advantage. Competitive Intelligence Magazine, 8(2).

• Igbaekemen, G. (2014). Marketing Intelligence as Strategic Tool for Competitive Edge. British Journal of Marketing Studies, 2(5).

• Jiménez-Jimenez, D., Valle, R., & Hernandez, M.(2008). Fostering innovation: the role of market orientation and organizational learning. European Journal of Innovation Management, 11(3).

https://doi.org/10.1108/14601060810889026

• Johne, A. (1999). Successful market innovation. European Journal of Innovation Management 2(1).

https://doi.org/10.1108/14601069910248838

• Johnson, G. & Scholes, K. (1993). Exploring Corporate Strategy, 3rd Ed. New York, NY: Prentice-Hall.

• Korany, A. (2007). A knowledge management application in enterprises, International Journal of Management and Enterprise Development, 4)6(.

https://doi.org/10.1504/IJMED.2007.014989

• Kotler, P. & Armstrong, G. (1997). Principle of Marketing, Prentice Hall International. NJ: Englewood Cliffs.

• Lackman, C., Saban, K., &Lanasa, J. (2000). The contribution of market intelligence to tactical and strategic business decisions. Marketing Intelligence & Planning, 18(1).

https://doi.org/10.1108/02634500010308530

• Ladipo, P., Awoniyi, M., Arebi, I. (2017). The Influence of Marketing Intelligence on Business Competitive Advantage (A Study of Diamond Bank Plc). Journal of Competitiveness , 9(1).

https://doi.org/10.7441/joc.2017.01.04

• Lau, K., Lee, K., Lam, P. and Ho, Y.,(2001).Web site marketing for the travel and tourism industry. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly,42.

https://doi.org/10.1016/S0010-8804(01)81008-9

• Matthews, J., & Shulman, A. D. 2005. Competitive advantage in public-sector organizations: explaining the public good/sustainable competitive advantage paradox. Journal of Business Research, 58(2).

https://doi.org/10.1016/S0148-2963(02)00498-8

• Moreira, J., Silva, M., Simões, J., and Sousa, G. (2012). Drivers of Marketing Innovation in Portuguese Firms. Economic Interferences 14(32).

• Mothe, C., and Thi, T. (2010). The link between non-technological innovations and technological innovation. European Journal of Innovation Management 13(3).

https://doi.org/10.1108/14601061011060148

• Mugo, H., Wanjau, K., and Ayodo, A. (2012). An investigation into competitive intelligence practices and their effect on profitability of firms in the banking industry: A case of Equity Bank, International Journal of Business and Public Management,2(2).

• Murphy, Ch. (2006). Competitive Intelligence, Gathering, Analyzing and putting it to work", Published by Gower Publishing Limited.

• Nadareishvili, E. (2018). An Investigation of Marketing Intelligence As A Strategy To Enhance Competitiveness In The Apparel Industry .PhD Dissertation, Cardiff School of Management Cardiff Metropolitan University, Cardiff. UK

• Nemutanzhela, P., and Iyamu, T.(2011). The impact of competitive intelligence on products and services innovation in organizations. International Journal of Advanced Computer Science & Applications, 2(11).

https://doi.org/10.14569/IJACSA.2011.021107

• Porter, M. E., Ketels, C.HM, & Britain, G.( 2003). UK Competitiveness: moving to the next stage.

• Rotich, E. (2016). Effect of Marketing Intelligence on Sales Performance of Bancassurance Among Financial Institutions In Kenya, Master Thesis , University of Nairobi .

• Schmidt, T., and Rammer, C. (2007). Non-technological and Technological Innovation: Strange Bedfellows? ZEW Discussion Paper No. 07-052, Mannheim.

https://doi.org/10.2139/ssrn.1010301

• Society of Competitive Intelligence Professionals (SCIP).(2008). retrieved from: www.scip.org/content.cfm?itemnumber=2226&nav Item Number=2227.

• Tan, T., and Ahmed, Z. (1999). Managing market intelligence: an Asian marketing research perspective. Marketing Intelligence & Planning, 17(6).

https://doi.org/10.1108/02634509910293124

• Thomson, M., and Ngugi, K.(2012).Influence of competitive intelligence on profitability of mobile telecommunication companies in Kenya. International Journal of Innovative Research, 11(24).

• Verona, G. and Ravasi, D. (2003). Unbundling dynamic capabilities: an exploratory study of continuous product innovation. Industrial and Corporate Change 12(3).

https://doi.org/10.1093/icc/12.3.577

• Von Stamm, B., (2003). Whose is design it? The use of external designers. The Design Journal 1(1).

https://doi.org/10.2752/146069298790225235

• Walle, H. (1999). From marketing research to competitive intelligence: useful generalization loss of focus?" Management Decision, Vol. 37 No.6.

https://doi.org/10.1108/00251749910278041

• Wheelwright, S. C. and Clark, K. B.,(1992). Revolutionizing Product Development: Quantum Leaps in Speed, Efficiency and Quality. New York, The Free Press.

• Wright, S. (2005). The CI marketing interface. Journal of Competitive Intelligence and Management, 3(2).

• Wyner, G. (2000). Learn and earn through testing on the internet. Marketing Research 12(3).

منشور

2021-10-27

كيفية الاقتباس

النسور إياد. 2021. "أثر الذكاء التسويقي على تدعيم عملية الابتكار: دراسة مقارنة بين مؤسسات الأعمال الخدمية لدى الأردن والسعودية". مجلة جامعة الشارقة للعلوم الانسانية والاجتماعية 17 (2B):233-70. https://doi.org/10.36394/jhss/17/2B/9.